Osób online: 1.

Galeria » Inne
Galeria » Inne

Po wielu starych, rozebranych trasach w Poznaniu pozostały w bruku stare, zabytkowe tory, słupy trakcyjne oraz zabytkowa poczekalnia tramwajowa przy Parku Sołackim.

Odcinek toru na ul Św. Marcin

Na ulicy Św. Marcina w odcinku od ulicy Gwarnej do Alei Marcinkowskiego ruch odbywał się w dwóch kierunkach (podobnie jak na ul. 27 Grudnia). W roku 1967 postanowiono jednak zmienić organizację ruchu i wprowadzono ruch jednokierunkowy. Od tamtego czasu do dzisiaj tramwajem w kierunku ul. Podgórnej możemy dojechać ul. Św. Marcin natomiast ruch w drugą stronę odbywa się ulicą 27 Grudnia. Od czasów ruchu dwukierunkowego na ul. Święty Marcin w odcinku od ul. Ratajczaka do ul. Piekary pozostał odcinek drugiego toru.


Tory na ul. Zielonej

Pozostały w bruku dwukierunkowy odcinek torów to pozostałość trasy od ul. Strzeleckiej do pętli na Garbarach. Odcinek od ulicy Zielonej do ul. Garbary powstał w roku 1947. W 1977 postanowiono zlikwidować całą trasę, razem z pętlą przy Rzeźni.      W 2008 roku, podczas remontu skweru z przy ulicy Zielonej, remontu doczekała sie również sama ulica Zielona. Oprócz wymiany chodników, wymieniono również nawierzchnię ulicy oraz zlikwidowano zabytkowe tory.


Tor na Ostrowie Tumskim

Tor na Ostrowie Tumskim, znajdujący się za katedrą to pozostałość po nie odbudowanej po II Wojnie Światowej trasie tramwajowej. Pierwsze tramwaje na wyspie między Cybiną a Wartą pojawiły się w 1880 roku a więc w roku powstania komunikacji miejskiej w Poznaniu. Do niedawna przy katedrze można było zobaczyć również tory dojazdowe oraz sieć torowisk za katedrą. Jednak te zostały zlikwidowane podczas remontów nawierzchni.


Tory i trójkąt nawrotowy na ul. Sczanieckiej i Bogusławskiego

Trójkąt nawrotowy na skrzyżowaniu ulic Sczanieckiej i Bogusławskiego wybudowano w 1965 roku. Ruch odbywał się następująco: tramwaj wjeżdżał z ulicy Głogowskiej w ulicę Sczanieciej, kierował się aż do końca tej ulicy i zakręcał w ulicę Bogusławskiego. Tam znajdował się peron wysiadkowy. Kolejnym etapem było wycofanie tramwaju w ulicę Sczanieckiej i powrót przeciwnym torem do ulicy Głogowskiej. Ostatnie tramwaje pojawiły się w roku 1973 i w tym roku odcięto tą końcówkę od sieci torowisk miejskich. Do dzisiaj w bruku zachowało się ok. 90% torów łącznie z zachowanym całym trójkątem nawrotowym. Z każdym remontem nawierzchni torów ubywa (ostatnio podczas remontu ulicy Głogowskiej zlikwidowano łuk zjazdowo/wjazdowy w ulicę Sczanieciej).


Poczekalnia tramwajowa przy parku sołackim

Drewniana poczekalnia, znajdująca się obecnie przy parku Sołackim, była jedną z dwuch oddanych w 1900 roku. Jedną ustawiono przy Dworcu Centralnym, drugą przy Kaponierze. Każda z nich była bardzo starannie wykonana. W 1909 roku rozpoczęto prace związane z przebijaniem torów do Szczecina co wymusiło likwidację poczekalni na Kaponierze, którą po drobnej przebudowie przeniesiono na Sołacz. W 1913 roku wybudowano linię do nowej dzielnicy willowej przy parku Sołackim. Razem z nową linią oddano do użytku drewnianą poczekalnie tramwajową, którą umiejscowiono wówczas zaraz przy końcowej mijance. Obecnie w dawna poczekalnia tramwajowa znajduje się w posiadaniu Polskiego Związku Wędkarskiego.


To już historia...

Jeszcze do niedawna stare torowiska można było spotkać również na Chwaliszewie, a opisane wyżej tory na ul. Św. Marcin oraz te przy Katedrze zostały skrócone wraz z remontami ulic.

www.kmpk.cba.pl   2007-2008 ©   kmpk2007@gmail.com