W 1956 r. powstała w Poznaniu Harcerska Kolejka Dziecięca, o szerokości toru 600 mm. Łączyła ona Ogród Jordanowski z Łęgami Dębińskimy. Podczas budowy tzw. II ramy komunikacyjnej Poznania, postanowiono przenieść kolidującą kolejkę na tereny zagospodarowywanej wówczas Malty. Tory ułożono wzdłuż północnego brzegu jeziora od ronda Śródka do Nowego Zoo.
21 lipca 1972 r. nastąpiło otwarcie "Maltanki", która kursuje do dnia dzisiejszego. Jadąc kolejką od strony centrum (stacji Maltanka), mija się następujące stacje: Ptyś, Balbinka, Przystań oraz dojeżdża się do końcowej stacji Zwierzyniec. Dodatkowo na stacji Balbinka wybudowano mijankę, dzięki której na trasie mogą pojawić się dwa składy pociągów.
Tabor KPM ("Kolejka Parkowa Maltanka"- oficjalna nazwa nadana podczas jubileuszu 30 lecia, który miał miejsce w 2002 r.) - specjalnie odwrotność skrótu MPK, stanowią zabytkowy parowóz Bn2t "Borsig" z 1925 r., Wóz Motorowy
("Ryjek") z 1932 r. oraz spalinowozy Wls40-100 z 1956 r. i Wls50-1563 z 1964 r., a także wagony osobowe z lat 1965 i 1972. Na bocznicy zobaczyć możemy również lokomotywę Tx26-423 z 1926 r.
Kolejka, od momentu powstania, należy do MPK Poznań Sp. z o.o.