witamy na www.kmpk.cba.pl
Kapena Urby 65c
Kapena Urby jest minibusem zbudowanym na podwoziu samochodu dostawczego Iveco Daily. Pojazd przystosowano do przewozu osób niepełnosprawnych dzięki obniżonej podłodze w tylnej części pojazdu. Minibus jest wyposażony w klimatyzację, monitoring i system informacji pasażerskiej. W latach 2011-2012 miejski przewoźnik zakupił 2 pojazdy, stacjonowały po jednym na każdej zajezdni. W 2023 roku pojazd #1990 został wyrejestrowany. Jedyny, który pozostał jest do spotkania na liniach minibusowych: 121, 122, 123 i 124.
kapena urby 65c
MAN NL263 Lion's City
Jest to przedstawiciel czwartej generacji autobusów MAN o długości 12 metrów. Produkcję tego modelu rozpoczęto w 2005 roku. W sumie na ulicach Poznania można spotkać jeszcze 10 z 32 pierwotnie dostarczonych. Nowością w tych autobusach jest klimatyzowane wnętrze całego pojazdu (tylko modele z 2006 roku) oraz przyciemniane szyby (wszystkie).
man nl263
MAN NL273 Lion's City
12-metrowy autobus miejski klasy maxi. Pojazd posiada klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i monitoring, w porównaniu do poprzednich serii MAN Lion's City różni się silnikiem - Common Rail D20 spełniający normy Euro 4 (MAN D2066 LUH) i mocą (270 KM), posiada dwie pary drzwi wychylnych oraz nowy kształt lusterek. W lutym 2009 roku do MPK Poznań dotarły 4 sztuki (#1133-#1136). Autobusy zadebiutowały 7 marca na liniach: A/2, 69/3, 71/3 i 69/13 + 64/6.
man nl273
Solaris Urbino 12
Niskopodłogowy autobus 12-metrowy z serii Solaris Urbino przeznaczony dla komunikacji miejskiej, produkowany od 1999 roku przez polską firmę Solaris Bus & Coach S.A. z Bolechowa koło Poznania. Jest najpopularniejszym w Polsce niskopodłogowym autobusem. Jego premiera odbyła się na Targach Motoryzacyjnych w Poznaniu w 1999 roku Obecnie produkowana jest trzecia wersja tego autobusu. MPK posiada 67 takie pojazdy.
Na zdjęciu Solaris U12 II.
solaris urbino 12
Solaris Urbino 18
Autobus niskopodłogowy, 18-metrowy i przegubowy z serii Solaris Urbino przeznaczony dla komunikacji miejskiej, produkowany od 1999 roku przez polską firmę Solaris Bus & Coach S.A. z Bolechowa koło Poznania. Od wiosny 2005 roku produkowana jest trzecia generacja tego autobusu. Pierwszy w Poznaniu przegubowy Solaris pojawił się w 2001 roku. Poznański przewoźnik posiada 80 takich autobusów.
Na zdjęciu Solaris U18 III.
solaris urbino 18
Solaris Urbino 18 Hybrid
Pierwszy w Polsce, 18-metrowy niskopodłogowy autobus hybrydowy marki Solaris drugiej generacji. Był to najbardziej innowacyjny reprezentant całej grupy ekologicznych pojazdów z rodziny miejskich Urbino. Posiada dwa silniki elektryczne połączone z dieslowskim silnikiem firmy CUMMINS spełniającym normę czystości spalin EURO 5. Od 3 listopada 2008 roku można go było spotkać na liniach 51, 62, 68, 74, 76, 82, 98.
solaris urbino 18 hybrid
Solaris Urbino 8,6
Niskopodłogowy autobus klasy midi, najmniejszy z rodziny Urbino. Ma długość 8,6 m i szerokość 2,4 m (15 cm węższy od innych autobusów Urbino). Produkowany jest przez Solaris Bus & Coach S.A. od 2007 roku.
W Poznaniu jeździ 26 Solarisów Alpino. Poznański model posiada 50 miejsc, w tym 13 siedzących. Autobusy te są przeznaczone do obsługi linii o mniejszych potokach pasażerów.
solaris urbino 8,6
Solaris Urbino 18 IV
opis w przygotowaniu
solaris urbino 18 iv
Solaris Urbino 12 IV
opis w przygotowaniu
solaris urbino 12 iv
Solaris Urbino 18 IV electric
opis w przygotowaniu
solaris urbino 18 iv electric
Solaris Urbino 12 IV electric
opis w przygotowaniu
solaris urbino 12 iv electric
Autobusy wycofane z eksploatacji
MAN NG272
Jest to autobus miejski wyprodukowany przez niemiecką firmę MAN. Produkcja rozpoczęła się w 1991 roku i trwała nieprzerwanie do 2000. Jest to pojazd przegubowy, 18-metrowy, niskowejściowy, drugiej generacji. Silnik MAN D0826 (o mocy 270 KM) umieszczony został poziomo za tylną osią. W zależności od wersji mają 3 lub 4 drzwi. Za drugimi drzwiami podłoga lekko podwyższa się, zaś przy trzecich i czwartych drzwiach znajduje się mały stopień. W Polsce pierwsze pojazdy tego typu zakupiło MPK Poznań w 1996 roku, w ilości 10 sztuk, obecnie wszystkie zakończyły służbę liniową.
man ng272
Neoplan N4009
Niskowejściowy 9-metrowy midibus, produkowany przez fabryki koncernu GottlobAuwärter GmbH & Co. (producenta autobusów pod marką "Neoplan") oraz zakłady licencyjne. Przez zakłady niemieckie produkowany w latach 1988-1998. W Polsce oferowany w latach 1996-1999 przez fabrykę Neoplana w Bolechowie. Nadwozie posiada dwie pary drzwi: przednie węższe pojedyncze i środkowe szersze podwójne. W żadnych drzwiach nie ma stopni wejściowych. Ogółem na polski rynek trafiło 37 sztuk. Poznański przewoźnik posiadał 22.
neoplan n4009
Neoplan N4020
Jest to 15-metrowy, trzyosiowy autobus miejski, produkowany przez niemiecką firmę GottlobAuwärter GmbH & Co. (producenta autobusów pod marką "Neoplan") oraz polską firmę Neoplan Polska. Model ten pojawił się w ofercie niemieckiego producenta i w tym samym roku został zakupiony do Warszawy. Autobus posiada pierwszą i trzecią oś skrętną i lekko ścięte tylne krawędzie, dzięki czemu może skręcać nawet na łukach o promieniu 11,6 m. Po poznańskich ulicach nie jeżdżi już żaden z 19.
neoplan n4020
Ikarus 435
Jest to średniopodłogowy, przegubowy Ikarus o długości 18 m. Produkcja tego modelu rozpoczęła się w 1988 roku, a zakończyła w 2002. Silnik - MAN D2866TUH - o mocy 310 KM znajduje się w tylnej części pojazdu i napędza III oś autobusu. Wysokość podłogi w pierwszych, drugich oraz trzecich drzwiach wynosi 740 mm, w czwartych zaś 930 mm. W latach 1992-94 do Polski trafiło łącznie 11 sztuk tego pojazdu: 5 sztuk do MZA Warszawa (#7270-#7274), 5 sztuk do MZK Częstochowa (#360-#364) oraz jedna do MPK Poznań (#1951 ex.#1501). Jedyny egzemplarz trafił do MPK Poznań razem z grupą autobusów Ikarus 280.70A w 1994 roku. "Biała Dama" należy obecnie do Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej z Warszawy.
ikarus 435
Neoplan N4016
Jest to 12-metrowy autobus miejski, produkowany w latach 1989-1998 przez niemiecką firmę GottlobAuwärter GmbH & Co. (producenta autobusów pod marką "Neoplan") oraz polską firmę Neoplan Polska (w latach 1996-99). Podczas prezentacji w 1989 r. był jedynym dostępnym na rynku autobusem z obniżoną podłogą. Poznańskie MPK zakupiło w latach 1996-98 łącznie 32 autobusy. Oficjalne pożegnanie na liniach odbyło się 12 października 2013 r. Mimo to, ostatni przedstawiciel tego modelu jedził po Poznaniu do lipca 2014 r.
neoplan n4016
MAN NL202
Produkcja tych 12-metrowych niskowejściowców zaczęła się w Niemczech w 1989 r. a zakończyła w 2000. Pierwszy polskim przewoźnikiem, który zdecydował się je kupić, i to w dużej ilości, było poznańskie MPK. Wyposażone były w silnik MAN D0826 LUH (6 cylindrów, 6,87 l, 200 KM), sprzęgnięty z automatyczną skrzynią biegów oraz posiadały trzy pary drzwi. W 1996 r. MPK Poznań zakupił 40 takich pojazdów. Obecnie żaden z nich nie jeździ już u poznańskiego przewoźnika, siedem z nich zakupiło ZUK Komorniki.
man nl202
MAN NM223
Po raz pierwszy zaprezentowano go w 2000 roku na targach IAA we Frankfurcie. We wrześniu następnego roku zaprezentowano go na VII Wystawie Komunikacji Miejskiej w Łodzi. W autobusie zastosowano silnik MAN D0836 LOH 07 w układzie wieżowym, spełniający normę Euro-3. Na tylnej osi zastosowano pojedyncze opony Super Single, dzięki czemu uzyskano wewnątrz szersze przejście pomiędzy siedzeniami mimo mniejszej o 20 cm od standardowej szerokości nadwozia. W Poznaniu jeździł jeden taki model (#1401 ex. #1056).
man nm223
MAN NÜ313
Pojazd o długości 12 metrów wyprodukowano w 1999 roku. Został kupiony przez MPK w 2005 r. jako autobus używany (przed zakupem spełniał rolę autobusu testowego) do obsługi linii podmiejskiej 101. Jest to autobus lokalny, posiada specjalny układ drzwi, to znaczy pierwsze drzwi są pojedyncze i otwierają się na zewnątrz, natomiast drugie posiadają dwa skrzydła i otwierają się do wewnątrz. Poznański przewoźnik posiadał jeden taki model (#1492 ex. #1069).
man nu313
MAN NG312
Jest następcą MAN NG272. Posiada kilka zmian względem poprzednika. Ten 18-metrowy przegubowy autobus niskopodłogowy, jest zaliczany do klasy pojemności MEGA. Zamontowana w nim została jednostka silnika o mocy 310 KM, której produkcja zajął się MAN (model D 2865 LUH 07). Silnik został zamontowany z tyłu pojazdu w pozycji leżącej. Pojazd w trzecich i czwartych drzwiach posiada po jednym stopniu. MPK posiadało 9 takich pojazdów.
man ng312
Neoplan N4021TD
Autobus niskopodłogowy, 18-metrowy i przegubowy, produkowany przez fabryki firmy Gottlob Auwärter GmbH & Co. oraz zakłady licencyjne. Przez zakłady niemieckie produkowany w latach 1987-1998. W Polsce produkowany w latach 1998-1999 przez Neoplan Polska. W fabryce w Bolechowie zbudowano 22 autobusy w wersji z silnikiem stojącym i niską podłogą na całej długości pojazdu (typ N4021TD). Poznańskim MPK posiadało 5 autobusów.
neoplan n4021td
Jelcz M125M
Nazwa handlowa do 2001 r. Dana, obecnie Vecto. 12-metrowy, pierwszy w pełni niskopodłogowy autobus w całości zaprojektowany przez konstruktorów Z.S. Jelcz S.A. (tym samym pierwszy polski autobus w 100% niskopodłogowy). Jest również pierwszym polskim autobusem z nadwoziem zbudowanym ze stali nierdzewnej oraz z lekkim dachem z tworzywa sztucznego. Produkcja tego modelu trwała od 1998 do 2006 roku. Wszystkie 7 pojazdów zostało już wycofane z ruchu: 5 w 2018 r. i 2 w 2019 r.
jelcz m125m
MAN NL223
12-metrowy autobus jest przedstawicielem trzeciej generacji autobusów MAN. Jest to pojazd w pełni niskopodłogowy, z silnikiem umieszczonym za tylną osią. Autobus napędza 6,9-litowy silnik MAN o mocy 220 KM, sprzężony z automatyczną 4-biegową skrzynią Voith. Jest wyposażony w ogrzewanie konwektorowe, a wybrane egzemplarze również w klimatyzację stanowiska kierowcy. W latach 2016-2021 wycofano piętnaście MANów NL223.
man nl223
MAN NL283
MAN NL283 jest jedną z dostępnych na rynku autobusowym wersji MANa NLxx3. Podstawową różnicą jest moc silnika - zwiększona do 280 KM w porównaniu z 220 KM z wersji NL223. Dzięki zastosowaniu z tyłu ogumienia pojedynczego, udało się uzyskać znacznie szersze przejście nad drugą osią wynoszące 800 mm (w pojazdach z leżącym silnikiem i podwójnym ogumieniem szerokość przejścia wynosi 570 mm). Dodatkowo NL283/3T posiada z tyłu jedną parę drzwi odskokowo-uchylnych ułatwiających poruszanie się w tylnej części autobusu. MAN NL283/3T (#1066 ex. #1068) skasowano w 2016 roku. Pozostałe 4 skasowano w latach 2020-2021.
Na zdjęciu MAN NL283.
man nl283