Typ: | autobusowa |
Lata budowy: | 1965-1968 |
Powierzchnia: | 6 ha |
Ilość budynków: | 9 |
Stacja benzynowa: | tak |
Wydział: | WA1 |
Połowa lat 50-tych to okres wprowadzania do eksploatacji dużej liczby nowych pojazdów. Wzrost ilości taboru sprawił, że autobusy szybko przestały mieścić się w zajezdniach - nocując na prowizorycznym parkingu (który był w miejscu domu studenckiego Jowita) i ul. Zwierzynieckiej. W 1965 roku rozpoczęto budowę zajezdni autobusowej przy ul. Warszawskiej. Trzy lata później, pod koniec maja przeprowadziły się do niej pojazdy stacjonujące dotychczas przy ulicach Świętojańskiej i Zwierzynieckiej, a także warsztaty naprawcze z Gajowej. W tym samym roku utworzono plac postojowy dla autobusów przegubowych przy al. Polskiej. Rozwój komunikacji autobusowej był tak szybki, że zaledwie po kilkunastu latach na Warszawskiej zaczęło brakować miejsca.
Zgodnie z planami, do roku 1980 zajezdnia przy ul. Gajowej miała zostać zlikwidowana. Dla znajdujących się tam warsztatów głównych wybrano nową lokalizację - teren położony przy ul. Mogileńskiej, na tyłach zajezdni autobusowej. I choć plany były ambitne (na terenie obiektu miały znaleźć się także warsztaty tramwajowe, z torem dojazdowym od ul. Warszawskiej przecinającym istniejącą zajezdnię), nic z nich nie wyszło.
Pojawienie się w 1968 roku dużej, nowoczesnej zajezdni autobusowej zaskutkowało skupieniem wszystkich autobusów na terenie jednego obiektu. Trafiły do niej najpierw ogórki (Jelcz Mex 272), a później berliety (Jelcz PR100). Wysoka awaryjność tych ostatnich postawiła pod znakiem zapytania jakość warsztatów, które do obsługi nowoczesnych autobusów nie były za bardzo przygotowane. W czasie, gdy na Warszawskiej było już bardzo ciasno, trwała budowa kolejnych dwóch zajezdni - na ul. Fortecznej i Kopaninie.
W 1992 roku na zajezdnię przy ul. Warszawskiej trafiło 29 używanych DAF-ów MB200, które miejski przewoźnik otrzymał w darze od rządu Holandii, a w 1994 roku 1 Ikarus 435.05D. W drugiej połowie lat 90. tabor zajezdni zasiliło kilkadziesiąt Neoplanów, stale spadała ilość Ikarusów i Jelczy. Ze zlikwidowanej w 1998 roku zajezdni przy ul. Darzyborskiej stacjonujące tam autobusy przeniesiono na Warszawską (oprócz 19 Ikarusów 280.70A). W 2002 roku bramy zajezdni opuścił ostatni Ikarus Zemun IK160P.
W ostatnich latach do wydziału A1 dołączyły przede wszystkim fabrycznie nowe Solarisy U12 i U18 - w liczbie ponad 150 sztuk. Na zajezdnię trafiło także 7 nowych Jelcze M125M Vecto i przenoszone z zajezdni przy ul. Kaczej Ikarusy 260 i 280.
Wraz z dostawą nowych autobusów kasowane były wysłużone wysokopodłogowe Ikarusy i Jelcze M11. Ostatnie "migi" opuściły zajezdnię w 2008 roku. W tym samym roku zakończyły służbę liniową DAF-y MB200. Dwa lata później na linie ostatni raz wyjechały Ikarusy 260 i 280. W 2019 roku zajezdnię opuściły ostatnie liniowe Jelcze M125M Vecto.
Dziś teren zajezdni przy ul. Warszawskiej jest miejscem noclegowym dla Solarisów Alpino, Urbino 12 i Urbino 18, Kapeny a także autobusów elektrycznych. To właśnie tutaj stacjonują również pojazdy na co dzień
nie będące liniowymi: autobusy turystyczne i zabytkowe (Jelcz RTO 043 i PO1, Jelcz PR110, Jelcz M11, Jelcz M121M, Ikarus 260, Ikarus 280 oraz DAF MB200 (obecnie odstawiony na zajezdni przy ul. Kaczej)).
Teren podzielono na 9 sektorów, w których parkują odpowiednie typy wozów. Tutaj znajdują się ponadto wszystkie urządzenia niezbędne do codziennej obsługi autobusów: myjnia, hala sprzątania, stacja paliw czy
ładowarki dla elektryków, a także obiekty umożliwiające utrzymanie autobusów w gotowości technicznej - od hali obsługi codziennej, przez halę napraw i magazyny, lakiernię, na warsztacie ogumienia i
tokarni skończywszy. Całość dopełnia budynek administracyjny, zlokalizowany w pobliżu głównego wjazdu na teren zajezdni.
1 | Ikarus 260.04 (#1735) |
1 | Ikarus 280.26 (#1545) |
1 | Jelcz RTO (#1679) |
1 | Jelcz PO1 (#1813) |
1 | Jelcz PR110 (#1383) |
1 | Jelcz M11 (#1415) |
1 | Jelcz M121M (#1551) |
1 | Kapena Urby (#1990) |
24 | Solaris Alpino 8,6 (#1751-#1774) |
51 | Solaris Urbino 12 (#1606, #1610-#1612, #1614-#1621 i #1623-#1661) |
15 | Solaris Urbino 12 IV (#1662-#1676) |
78 | Solaris Urbino 18 (#1809, #1811, #1814-#1825, #1828-#1836, #1838-#1889 i #1891-1893) |
16 | Solaris Urbino 18 IV (#1901-#1916) |
1 | Solaris Urbino 18 hybrid (#1890) |
6 | Solaris Urbino 12 IV electric (#1501-#1506) |
15 | Solaris Urbino 18 IV electric (#1701-#1715) |