Typ: | autobusowa |
Lata budowy: | 1979-1981 |
Powierzchnia: | 3 ha |
Ilość budynków: | 6 |
Stacja benzynowa: | tak |
Wydział: | WA2 (do 31.12.2013 A3) |
Okres lat 70-tych to intensywny rozwój linii autobusowych w Poznaniu. Dawną zajezdnię trolejbusową i autobusową przy ul. Świętojańskiej zlikwidowano w 1974 roku, w związku z przebudową ul. Warszawskiej. Baza na Warszawskiej była przepełniona. Plac postojowy przy al. Polskiej od początku był rozwiązaniem tymczasowym, a wydzielona część zajezdni tramwajowej na Fortecznej niewystarczająca.
Na przełomie 1978/79 roku Poznańskie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego nr 2 w Poznaniu przystąpiło do budowy bazy transportu gospodarczego dla Przedsiębiorstwa Transportu Handlu Wewnętrznego na Kopaninie. W tym samym czasie do Poznania miała trafić pierwsza partia Ikarusów, lecz węgierski producent nie zgadzał się na dostawę autobusów, z powodu braku odpowiedniego zaplecza dla wozów. Podjęto więc decyzję o przekazaniu budowanej bazy ówczesnemu WPK, które miało ją zaadaptować na potrzeby autobusów.
Pierwsza dostawa Ikarusów 280 trafiła 13 października 1981 roku do jeszcze nieukończonej zajezdni przy ul. Jawornickiej (obecnie Kaczej). Budowę zajezdni ukończono pod koniec 1981 roku. Według planów miała ona pomieścić 80 wozów, ale już wtedy było wiadomo, że będzie ich znacznie więcej. Baza dostała numer A3 i oddano jej pod opiekę plac postojowy dla autobusów przegubowych na al. Polskiej.
W latach 90-tych zajezdnia na Kaczej przeszła kilka zmian taborowych. W roku 1992, po zlikwidowaniu bazy na Polskiej, wszystkie wozy trafiły na Kopaninę, a w 1998 trafiło tu 19 Ikarusów 280.70A z likwidowanej zajezdni przy ul. Darzyborskiej.
W 1995 roku na zajezdnię został wpisany pierwszy niskopodłogowy autobus - Jelcz M121 - pierwszy w nowych barwach MPK i dostał numer 1001. Ale najważniejszym rokiem dla wydziału A3 był zapewne 1996, kiedy to dotarło 50 nowych pojazdów marki MAN. Od tego roku systematycznie zaczęło przybywać niskopodłogowych MAN-ów a ubywało Ikarusów i Jelczy.
Ostatnie lata XX wieku i początek XXI wieku to okres, w którym było największe zróżnicowanie modeli i marek autobusów. Tutaj swoją bazę miały Ikarusy 260.04, 280.26 i 280.70A oraz sprowadzone na początku lat 90-tych jugosłowiańskie Ikarusy Zemun 160P, Jelcze M11 i M121 a także MAN-y NM223, NL202, NL223, NL263, NL273, NL283, NÜ313, NG272, NG312 i NG313.
Równocześnie z przybywaniem nowych MAN-ów zajezdnię opuszczały starsze modele. Większość została przeniesiona do wydziału A1. Najpierw zniknęły Zemuny, potem systematycznie znikały Ikarusy; w 2006 roku Kaczą opuściły ostatnie Ikarusy 280.26 (#1165 i #1170) oraz ostatni Ikarus 260.04 (#1161). Szeregi zajezdni opuścił również Jelcz M121, który po NG w Jelczu trafił na Warszawską.
Pod koniec lutego 2009 roku na zajezdnię dotarły 4 nowe MAN NL273 Lion's City, z kolei w marcu przeniesiono 3 Ikarusy 280.70A (#1451, #1454 i #1457) na zajezdnię autobusową Warszawska. Z końcem roku zezłomowano dwa ostatnie Jelcze M11 z zajezdni Kacza, a także pojawły się 2 pierwsze Solarisy Urbino 18 (#1251 i #1252).
Od tego momentu na Kaczej przybywa tylko Solarisów (no i jedna Kapena).Dzisiaj zajezdnia przy ul. Kaczej jest obiektem nowoczesnym. Posiada własną stację benzynową i diagnostyczną z autoryzacją MAN-a. Na dzisiejszy dzień (20.01.2020) w zajezdni znajduje się 130 wozów.
Źródło: Zajezdnia autobusowa przy ul. Kaczej "W krainie lwa", Przystanek Katarzynka wydanie specjalne 25 listopada 2006 roku1 | Kapena Urby (#1493) |
5 | MAN NL223 (#1060-#1064) |
32 | MAN NL263 Lion's City (#1101-#1132) |
4 | MAN NL273 Lion's City (#1133-#1136) |
4 | MAN NL283 (#1065, #1067-#1069) |
1 | MAN NG313 (#1227) |
2 | Solaris Urbino 8,6 (#1407-#1408) |
31 | Solaris Urbino 12 (#1450-#1480) |
4 | Solaris Urbino 12 IV (#1481-#1484) |
24 | Solaris Urbino 18 (#1251-#1274) |
22 | Solaris Urbino 18 IV (#1275-#1296) |