witamy na www.kmpk.cba.pl

Modertrans Moderus Alfa

Moderus Alfa (tak brzmi nazwa handlowa produktu) to tramwaj powstały w wyniku daleko posuniętej modernizacji wagonów generacji 105N. Firma Modertrans Poznań pierwsze dwa wagony tego typu wyprodukowała dla Śląska. Charakteryzowały się nowymi, przyklejonymi ścianami przednimi i tylnymi oraz połówkowymi pantografami OTK2. Śląsk zamówił jednak wersję uboższą. W czasie gdy oddawano wagony dla Śląska, budowane były poznańskie Moderusy. MPK Poznań zamówiło w MT wagony, które oprócz zmienionych ścian przednich i tylnych oraz wspomnianych pantografów będą posiadały m.in. wklejane szyby, nowy pulpit motorniczego oraz silniki prądu przemiennego (Moderus Alfa HF04AC, obecnie 2 składy, posia&dają ręczny zadajnik jazdy w postaci joystick'a) lub znane, klasyczne stopiątkowe układy oporowe rozruchu i hamowania (Moderus Alfa HF07, obecnie 18 składów, posiadają zadajniki jazdy w pedałach). Ciekawostką jest jeszcze fakt montowania pantografów, na wagonach oznaczonych jako HF04AC. O ile na pierwszym wagonie połówkowy pantograf OTK-2 jest zamontowany zgodnie z kierunkiem jazdy o tyle na drugim jest odwrócony (w ten sposób pantografy montowane są na tramwajach produkowanych przez PESA Bydgoszcz np.120N). Na doczepach Moderusów Alfa HF07 zamontowano z kolei pantografy OTK-1.

W Poznaniu tramwaje Moderus Alfa jeżdżą w dwóch wariantach malowania. Pierwszy nawiązuje do tego, jakie zastosowano w tramwajach Combino, a drugi to zupełnie nowe malowanie z falami na bokach pudła wagonu. Składy #140+141, #150+151, #152+153, #226+225, #272+273, #336+337 pomalowane zostały tzw. metalicznym lakierem, dzięki czemu odcień zieleni zależy od kąta padania światła. Skład #204+203 oraz kolejne malowane są zwykłym lakierem.

Początkową datą oddania do ruchu liniowego pierwszego Moderusa, był grudzień 2007 roku, później luty 2008 roku. Kolejną i ostateczną miał być kwiecień 2008 roku. Niestety i tej daty nie dotrzymano. W końcu dnia 29  sierpnia 2008 roku na poznańskie torowiska wyjechał liniowo pierwszy Moderus Alfa #150+151 jako 14/5.

W 2009 roku do modernizacji wysłano dziesięć składów. W kolejnych latach nie przeprowadzono następnych modernizacji wagonów typu 105N, w Modertransie zamówiono całkowicie nowe tramwaje - Moderus Beta.

Numer taborowyData debiutuLinia
#150+15129.08.200814/5
#140+14118.09.20086/9
#272+27324.11.200817/12
#226+22517.12.20084/4
#336+3371.01.200917/4
#152+15310.01.200914/4
#204+20330.01.200926/2 i 5/5
#234+23313.02.20091/13
#228+22721.02.200914/2
#224+22329.03.20095/1
#188+18722.05.200926/4 i 2/6
#218+21530.05.20095/1
#198+19726.06.200914/2
#168+16728.07.20095/7
#180+17914.08.200915/6
#166+16516.09.20095/1
#182+1811.10.20096/9
#88+8731.10.20096/2
#192+19122.12.200914/6
#84+8312.02.20101/1
moderus alfa #150
Moderus Alfa #150 (stan na 2008 r.) - najnowsza modernizacja tramwaju generacji 105N
ze zmienionym designem. Tramwaj wybudowany przez Modertrans Poznań.
moderus alfa #153
Moderus Alfa #153 (stan na 2008 r.) - najnowsza modernizacja tramwaju generacji 105N
ze zmienionym designem. Tramwaj wybudowany przez Modertrans Poznań.
WYKORZYSTYWANIE GRAFIK W CAŁOŚCI LUB FRAGMENTACH BEZ ZGODY AUTORÓW ZABRONIONE!
Producent: Modertrans Poznań
Typ: Moderus Alfa
Lata budowy: 2007-2009
Szerokość toru: 1435 mm
Wysokość: 3350 mm
Szerokość: 2350 mm
Długość całkowita: 13 900 mm
Masa własna: 18 500 kg
Prędkość maksymalna: 70 km/h
Liczba osi: 4
Silniki: DC LTa 220 41 kW,
AC SDTa 220 L4-1 50 kW
Wózki napędowe: 2
Wózki toczne: 0
Liczba członów: 1
Liczba kabin: 1
Liczba pantografów: 1
Wysokość podłogi: 885 mm
Niska podłoga: brak
Miejsc ogółem: 125
Miejsc siedzących: 17
Składów w eksploatacji: 20
moderus alfa
Modertrans Moderus Alfa HF07 #166+165
moderus alfa
Modertrans Moderus Alfa HF07 #166+165