Moderus Alfa (tak brzmi nazwa handlowa produktu) to tramwaj powstały w wyniku daleko posuniętej modernizacji wagonów generacji 105N. Firma Modertrans Poznań pierwsze dwa wagony tego typu wyprodukowała dla Śląska. Charakteryzowały się nowymi, przyklejonymi ścianami przednimi i tylnymi oraz połówkowymi pantografami OTK2. Śląsk zamówił jednak wersję uboższą. W czasie gdy oddawano wagony dla Śląska, budowane były poznańskie Moderusy. MPK Poznań zamówiło w MT wagony, które oprócz zmienionych ścian przednich i tylnych oraz wspomnianych pantografów będą posiadały m.in. wklejane szyby, nowy pulpit motorniczego oraz silniki prądu przemiennego (Moderus Alfa HF04AC, obecnie 2 składy, posia&dają ręczny zadajnik jazdy w postaci joystick'a) lub znane, klasyczne stopiątkowe układy oporowe rozruchu i hamowania (Moderus Alfa HF07, obecnie 18 składów, posiadają zadajniki jazdy w pedałach). Ciekawostką jest jeszcze fakt montowania pantografów, na wagonach oznaczonych jako HF04AC. O ile na pierwszym wagonie połówkowy pantograf OTK-2 jest zamontowany zgodnie z kierunkiem jazdy o tyle na drugim jest odwrócony (w ten sposób pantografy montowane są na tramwajach produkowanych przez PESA Bydgoszcz np.120N). Na doczepach Moderusów Alfa HF07 zamontowano z kolei pantografy OTK-1.
W Poznaniu tramwaje Moderus Alfa jeżdżą w dwóch wariantach malowania. Pierwszy nawiązuje do tego, jakie zastosowano w tramwajach Combino, a drugi to zupełnie nowe malowanie z falami na bokach pudła wagonu. Składy #140+141, #150+151, #152+153, #226+225, #272+273, #336+337 pomalowane zostały tzw. metalicznym lakierem, dzięki czemu odcień zieleni zależy od kąta padania światła. Skład #204+203 oraz kolejne malowane są zwykłym lakierem.
Początkową datą oddania do ruchu liniowego pierwszego Moderusa, był grudzień 2007 roku, później luty 2008 roku. Kolejną i ostateczną miał być kwiecień 2008 roku. Niestety i tej daty nie dotrzymano. W końcu dnia 29 sierpnia 2008 roku na poznańskie torowiska wyjechał liniowo pierwszy Moderus Alfa #150+151 jako 14/5.
W 2009 roku do modernizacji wysłano dziesięć składów. W kolejnych latach nie przeprowadzono następnych modernizacji wagonów typu 105N, w Modertransie zamówiono całkowicie nowe tramwaje - Moderus Beta.
Numer taborowy | Data debiutu | Linia |
#150+151 | 29.08.2008 | 14/5 |
#140+141 | 18.09.2008 | 6/9 |
#272+273 | 24.11.2008 | 17/12 |
#226+225 | 17.12.2008 | 4/4 |
#336+337 | 1.01.2009 | 17/4 |
#152+153 | 10.01.2009 | 14/4 |
#204+203 | 30.01.2009 | 26/2 i 5/5 |
#234+233 | 13.02.2009 | 1/13 |
#228+227 | 21.02.2009 | 14/2 |
#224+223 | 29.03.2009 | 5/1 |
#188+187 | 22.05.2009 | 26/4 i 2/6 |
#218+215 | 30.05.2009 | 5/1 |
#198+197 | 26.06.2009 | 14/2 |
#168+167 | 28.07.2009 | 5/7 |
#180+179 | 14.08.2009 | 15/6 |
#166+165 | 16.09.2009 | 5/1 |
#182+181 | 1.10.2009 | 6/9 |
#88+87 | 31.10.2009 | 6/2 |
#192+191 | 22.12.2009 | 14/6 |
#84+83 | 12.02.2010 | 1/1 |