Tramwaj typu 105N to unowocześniona wersja wagonu 13N, przeznaczona do eksploatacji we wszystkich miastach w Polsce. Podobnie jak 13N, wagony 105N są czteroosiowe, jednostronne i jednokierunkowe oraz jednoczłonowe. Wagony przeznaczone są do eksploatacji solo lub w składach dwu- lub trzywagonowych. "Stopiątki" od poprzedników różnią się kształtem pudła (zupełnie nowa kanciasta stylistyka, dodatkowe okienka pod szybą przednią i bocznymi szybami kabiny motorniczego, okienka z zewnątrz maszyn drzwiowych) i układem drzwi (cztery pary drzwi, każda para to dwa płaty drzwi, jeden płat posiada 2 okna). Przedział motorniczego oddzielono od reszty wagonu niewielką szafką z elektryką i dyktą. Długość jednego wagonu 105N wynosi 13 500 mm, szerokość 2400 mm. Masa własna wagonu to 16 800 kg. "Stopiątka" posiada 20 miejscach siedzących i 105 stojących. Wagony 105N napędzane są czterema silnikami, o mocy 41,5 kW każdy. Wagony 105N charakteryzowały się również zabudowanymi sprzęgami. Pierwszy prototyp powstał w 1974 roku. W styczniu 1975 roku do stolicy Wielkopolski przybyły pierwsze z nich. Do Poznania przybyło łącznie 126 sztuk tego typu.
W roku 2007 dzięki inicjatywie Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych, MPK Poznań w zakładach Modertrans wykonało remont składu 105N #194+193, któremu przywrócono wygląd klasyczny (skład ten posiadał charakterystyczne szybki, których nie likwidowano ze względu na chęć przeznaczenia wozu na historyczny). Wyremontowany skład, zaprezentowano 14.10.2007 roku podczas zakończenia sezonu linii turystycznych. Skład "stopiątek" wyposażony został w przetwornicę statyczną (oryginalnie w 105N montowane były przetwornice wirujące), drzwi z cichym napędem IFE (co również nijak ma się do charakteru historycznego wozu). Skład ten został pomalowany w historyczne barwy, w których jeździł na początku eksploatacji w Poznaniu. 105N #194+193 był wozem liniowo-historycznym. Ze względu na to, wagony zostały wyposażone w nowe kasowniki R&G, przyciski do otwierania drzwi oraz ostatnio w światła przeciwmgielne. Jest szansa, że wszystkie te cechy, które nie zgadzają się z historią zostaną wyeliminowane, gdy wóz stanie się w pełni historycznym.
Eksploatacje 105N #194+193 rozpoczęto dnia 30.06.1979 roku a zakończono 30.06.2014 roku. Po przywróceniu historycznego wyglądu, "szybkowiec" pojawiał się na takia liniach jak: 3, 5, 6, 8, 10, 11, 16, 17, 20. Jego statnim przydziałem była linia 8/6.