witamy na www.kmpk.cba.pl

Kon­stal 102N

Tram­waj ty­pu 102N wy­wo­dzi się z se­ri 13N (pro­du­ko­wa­nej dla War­sza­wy w la­tach 1959-69). Je­go pro­duk­cję za­czę­to w fa­bry­ce Kon­stal Cho­rzów w ro­ku 1967 a za­koń­czo­no w 1969.

Wa­gon 102N, o dłu­go­ści 19 300 mm jest tram­wa­jem dwu­czło­no­wym, sze­ścio­osio­wym, jed­no­stron­nym i jed­no­kie­run­ko­wym. Wa­gon ten jest na­pę­dza­ny czte­re­ma sil­ni­ka­mi. Skraj­ne wóz­ki są na­pę­do­we a środ­ko­wy, umiesz­czo­ny pod prze­gu­bem, jest tocz­ny. W tram­wa­ju 102N za­sto­so­wa­no roz­ruch opo­ro­wy, co ozna­cza, że moc roz­ru­chu i ha­mo­wa­nia za­le­ży od zwar­tych za po­mo­cą stycz­ni­ków, opor­ni­ków. Pra­cę stycz­ni­ków re­gu­lu­je się ręcz­nym na­staw­ni­kiem jaz­dy. Po­sia­da on 20 stop­ni jaz­dy oraz 22 stop­nie ha­mo­wa­nia i po­zy­cję ze­ro pod­czas któ­rej za­łą­cza­ją się ha­mul­ce szczę­ko­we osi na­pe­do­wych. W ni­skie na­pię­cie (40V) za­opa­tru­je wa­gon prze­twor­ni­ca umiesz­czo­na w czło­nie "A" wa­go­nu. W ory­gi­nal­nej wer­sji jest to prze­twor­ni­ca wi­ru­ją­ca, obec­nie w po­znań­skim wa­go­nie 102N #1 za­mon­to­wa­na jest prze­twor­ni­ca sta­tycz­na.

Do Po­zna­nia tra­fi­ło 8 sztuk pod ko­niec 1969 ro­ku, do­sta­ły one nu­me­ry ta­bo­ro­we od 1 do 8. Z ca­łej se­rii, któ­ra przy­by­ła do sto­li­cy Wiel­ko­pol­ski osta­ły się dwa eg­zem­pla­rze o nu­me­rach ta­bo­ro­wych #1 i #5. Tram­waj 102N #5, po­dob­nie jak 102Na #42, prze­ka­za­ny zo­stał do War­sza­wy.

Eks­plo­ata­cje li­nio­wą 102N #1 roz­po­czę­to 6.01.1970 ro­ku, a za­koń­czo­no 1.12.2004 ro­ku. Wa­gon od te­go cza­su otrzy­mał sta­tus hi­sto­rycz­ne­go oraz prze­szedł re­mont pod­czas któ­re­go przy­wró­co­no mu ory­gi­nal­ny wy­gląd i bar­wy. Obec­nie jest wy­ko­rzy­sty­wa­ny pod­czas prze­jaz­dów oko­licz­no­ścio­wych i na Po­znań­skiej Li­nii Tu­ry­stycz­nej 0. W 2022 ro­ku wa­gon go­ścił na Kra­kow­skiej Li­nii Mu­ze­al­nej.

konstal 102n #1
Wa­gon 102N #1 (stan na 2005 r.)
WY­KO­RZY­STY­WA­NIE GRA­FIK W CA­ŁO­ŚCI LUB FRAG­MEN­TACH BEZ ZGO­DY AU­TO­RÓW ZA­BRO­NIO­NE!
Pro­du­cent: Kon­stal Cho­rzów
Typ: 102N
La­ta bu­do­wy: 1967-1969
Sze­ro­kość to­ru: 1435 mm
Wy­so­kość: 3070 mm
Sze­ro­kość: 2400 mm
Dłu­gość cał­ko­wi­ta: 19 300 mm
Ma­sa wła­sna: 25 900 kg
Pręd­kość mak­sy­mal­na: 55 km/h
Licz­ba osi: 6
Sil­ni­ki: 4 x 41,5 kW
Wóz­ki na­pę­do­we: 2
Wóz­ki tocz­ne: 1
Licz­ba czło­nów: 2
Licz­ba ka­bin: 1
Licz­ba pan­to­gra­fów: 1
Wy­so­kość pod­ło­gi: 890 mm
Ni­ska pod­ło­ga: brak
Miejsc ogó­łem: 185
Miejsc sie­dzą­cych: 32
Za­ku­pio­nych / w eks­plo­ata­cji: 8/1
Sta­cjo­no­wa­nie: Ma­da­liń­skie­go
konstal 102n
Kon­stal 102N #1
konstal 102n
Kon­stal 102N #1
Hy-phen-a-tion