Pojazdy Ikarusa są od wielu lat nieodłącznym elementem krajobrazu wielu polskich miast zarówno dużych jak i mniejszych. Pierwszy wóz tej marki zawitał na polskie drogi w 1953 roku. W tym czasie te węgierskie autobusy zyskały sobie dobrą opinię. Zawdzięczają ją stosunkowo małej awaryjności, solidnej konstrukcji. Co w połączeniu ze sporą pojemnością, racjonalnym rozplanowaniem wnętrza, estetyczną i nowoczesną na miarę swoich czasów sylwetką pozwalało wystawić tej marce dobrą ocenę.
Ikarus 280 to węgierski autobus przegubowy. Po raz pierwszy został pokazany na targach w Lipsku w 1968 roku, a produkcja tego modelu rozpoczęła się w 1972 roku w fabryce Ikarus Karosszeria-es Jarmugyar na Węgrzech. Na początku lat 90-tych montowane były one również w Wałbrzychu. Jest on jednym z najbardziej znanych przegubowych autobusów na świecie. Spotkać go można w Europie, w Azji, w Afryce, a nawet w Ameryce (autobus oznaczony jako Ikarus 286). Powstała nawet wersja przystosowana do ruchu lewostronnego - Ikarus 281. Do zakończenia produkcji w 2002 r. wykonano łącznie 60993 pojazdów (z czego ponad połowa dla Związku Radzieckiego).
Pierwsze przegubowe Ikarusy pojawiły się na polskich drogach w 1974 rok - trafiły do WPK Katowice i był to model Ikarus 280.02. W latach 1978-79 dostarczono Ikarusy 280.11 w ilości ok. 400 sztuk do MZK Warszawa i 300 sztuk do WPK Katowice. Uwagi polskich użytkowników skierowane do węgierskich konstruktorów spowodowały powstanie modelu 280.26 jako autobusu przeznaczonego wyłącznie dla Polski (wyposażony w kabinę kierowcy oraz powiększone klapy dachowe). W kolejnych latach Ikarus 280 pojawił się w większości polskich miast, a liczba egzemplarzy fabrycznie nowych sprowadzonych do Polski autobusów tego typu przekroczyła 7 tysięcy.
Pierwsza partia 13 węgierskich przegubowców dotarła do naszego miasta 13 października 1981 roku. Wszystkie trafiły do nowo wybudowanej zajezdni przy ulicy Jawornickiej (obecnie ul. Kacza). Ikarusy 280 w chwili dostawy dostały numerację od 1001 wzwyż. W połowie 1982 roku autobusy obsługiwały w całości linie 61, 63, 64, 69, 81, 82 i 87. Mało kto wie, że początkowo Ikarusy jeździły z fabrycznymi foliami na fotelach. Miało to na celu wydłużenie żywotności poszyć. Dopiero po nagłośnieniu tej sprawy przez poznańską prasę zdjęto folie, co spowodowało pierwsze dewastacje tych pojazdów. Autobusy miały stałe przydziały kierowców, co wpływało na dobry stan techniczny i przekładało się na zmniejszenie zużycia paliwa i opon.
Pod koniec 1984 roku przedsiębiorstwo posiadało 200 Ikarusów trzech różnych typów (260.04, 280.02 i 280.26); w tym 175 przegubowych. W 1994 roku MPK wzbogaciło się jeszcze o 19 Ikarusów 280.70A (początkowo miało być ich 20 sztuk) złożonych w ZNA Biskupice. Ciekawostką jest fakt, że siedem sztuk było w malowaniu żółto-czerwonym (1620 - 1626) a reszta w kremowo-czerwonym.
Gdy do Poznania zaczęły przybywać nowe niskopodłogowe autobusy ilość Ikarusów zaczęła spadać. Na obecną chwilę poznański przewoźnik posiada jednego przegubowego Ikarusa 280.26. Dzień 14 stycznia 2010 roku był ostatnim, w którym Ikarusy wyjechały na linie (dzienne). Dwa dni później, 16 stycznia 2010 roku odbyła się pożegnalna "Parada Ikarusów".
Cztery ekologi: #1459, #1966, #1972 i #1973 zostały sprzedane do Częstochowy i 8 marca opuściły bramy zajezdni przy ul. Warszawskiej. Natomiast trzy Ikarusy: #1453, #1967 i #1970 zostały sprzedane na części.
Od dnia 7 września 2009 roku Ikarus 280.26 #1961 poddawany był kompleksowej naprawie głównej mającej na celu przywrócenie historycznego wyglądu. Premiera Ikarusa 280 odbyła się podczas uroczystych obchodów 130-lecia komunikacji miejskiej w Poznaniu.
Model | Lata dostaw | Ilość | Numery taborowe (pierwsze nadane) |
Ikarus 280.26 | 1981-90 | 266 | 1001-1139, 1141-1151, 1165-1184, 1501-1553, 1556-1559, 1751-1789 |
Ikarus 280.70A | 1993-94 | 19 | 1620-1638 |