witamy na www.kmpk.cba.pl

FPS 118N Puma

118N to tramwaj zaprojektowany w 2005 roku przez poznański Instytut Pojazdów Szynowych "Tabor" wraz z Fabryką Pojazdów Szynowych i firmy nCart. Z założenia wagon był przwidziany do eksploatacji w Polskich miastach; FPS liczył na wygraną w przetargach organizowanych przez polskich przewoźników.

Pierwszy prototypowy (i jak na razie jedyny) wagon 118N "Puma" został wybudowany w latach 2006-2007 w poznańskiej Fabryce Pojazdów Szynowych. Prezentacja odbyła się w czerwcu 2007 roku na Międzynarodowych Targach Poznańskich podczas targów ITM Polska - Innowacje, Technologie, Maszyny. Wagon w 67% niskopodłogowy o łącznej długośści 30 000 mm może zabrać 212 pasażerów, w tym 80 na miejscach siedzących. Pojazd jest trójczłonowy, ośmioosiowy, jednoprzestrzenny. Wysokość podłogi nad główką szyny przy wejściach jest równa 300 mm, w przedsionkach 360 mm, nad wózkami tocznymi 440 mm a nad wózkami napedowymi 580 mm. Nad wózkami tocznymi podłoga podnosi się łagodnie (bez schodków), natomiast w członach skrajnych (nad wózkami napędowymi), część wysokopodłogowa jest oddzielona jednym stopniem od niskopodłogowe. Wymianę pasażerów zapewniają trzy pary odskokowo przesuwnych drzwi dwuskrzydłowych o łącznej szerokości 1300 mm oraz po jednej sztuce drzwi jednoskrzydłowych na przodzie i tyle pojazdu szerokości 700 mm.

fps 118n puma fps 118n puma fps 118n puma

Pierwsze testy homologacyjne odbyły się w nocy z 1 na 2 października 2007 roku, w grudniu wagon uzyskał homologację. Pierwszy przejazd w ruchu liniowym z pasażerami 118N Puma miał 13 stycznia 2008 roku podczas jazdy na linii 16 związanego z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy.

Po roku od uzyskania homologacji, FPS na okres 4 lat przekazał w użytkowanie poznańskiemu MPK wagon w celu odbycia prób w warunkach eksploatacji liniowej. Tramwaj zadebiutował 15.12.2009 roku na linii 13. Puma jeździła do marca 2011 roku, kiedy to miała kolizję i została odstawiona. Po naprawie u producenta wagon powrócił w sierpniu, ale już nigdy więcej nie wyjechał na poznańskie linie - po przejechaniu kilkunastu kilometrów tramwaj zaniemógł na dobre. Pomimo zapewnień FPS, że naprawa potrwa do stycznia 2012 roku MPK Poznań zrezygnował z dzierżawy. Taka decyzja, oprócz dużej awaryjności wagonu podyktowana była również brakiem pieniędzy na dzierżawę. 21 grudnia 2011 roku została przewieziona do hali Fabryki Pojazdów Szynowych.

fps 118n puma
118N Puma (stan na 06.2007 r.) - premiera na MTP, w barwach Tramwajów Warszawskich
fps 118n puma #450
118N Puma #450 (stan na 12.2008 r.) - Puma w barwach MPK Poznań
WYKORZYSTYWANIE GRAFIK W CAŁOŚCI LUB FRAGMENTACH BEZ ZGODY AUTORÓW ZABRONIONE!
Producent: FPS Poznań
Typ: 118N
Lata budowy: 2006-2007
Szerokość toru: 1435 mm
Wysokość: 3350 mm
Szerokość: 2400 mm
Długość całkowita: 30 600 mm
Masa własna: 40 000 kg
Prędkość maksymalna: 70 km/h
Liczba osi: 8
Silniki: 4 x 95 kW
Wózki napędowe: 2
Wózki toczne: 2
Liczba członów: 3
Liczba kabin: 1
Liczba pantografów: 1
Wysokość podłogi: 300-580 mm
Niska podłoga: 67%
Miejsc ogółem: 212
Miejsc siedzących: 80
W eksploatacji: 0
Stacjonowanie: FPS
fps 118n puma
FPS 118N Puma #450
fps 118n puma
FPS 118N Puma #450