DAF MB200 to dwunastometrowy autobus wyprodukowany w Holandii. Podwozie wykonał DAF (van Doorne's Automobiel Fabriek) a karoserię z tworzywa sztucznego dostarczyła firma Den Oudsten und Zonen. Autobus wyposażony jest w sześciocylindrowy, dieslowski silnik DAF DKDL1160 umieszczony pomiędzy osiami, skrzynię biegów półautmatyczną 4-biegową przekładniową Wilson Leyland lub automatyczną Alisson, połączoną z silnikiem poprzez hydrokinetyczne sprzęgło olejowe i posiada dwie pary drzwi odskokowo-uchylnych. W latach 1967-1988 zbudowano ponad 3000 autobusów dla holenderskiej komunikacji.
Poznańskie DAFy zostały wyprodukowane w latach 1979-81 i pochodziły z serii 73xx 74xx oraz 75xx. Ich historia w Poznaniu sięga II kwartału 1991 roku (po mieście zaczęły jeździć od 1 lipca 91 r.). Wtedy to właśnie, w darze od rządu Holandii, do naszego miasta trafiło 29 nietypowych autobusów. Pozostałe używane autobusy zostały przekazane innym przewoźnikom w ówczesnym wojewódzctwie poznańskim. Trafiły m.in. do Kórnika i Gniezna. Różniły się od poznańskich kształtem wyświetlacza z przodu wozu. Wcześniej przez blisko 10 lat woziły mieszkańców holenderskiego Utrechtu - i kto by wtedy pomyślał, że poznaniaków będą wozić prawie dwa razy dłużej.
W stolicy Wielkopolski pojazdy trafiły do zajezdni A-1 przy ul. Warszawskiej, gdzie otrzymały numery taborowe #1201-#1229. Wszystkie autobusy zostały wyposażone w kasowniki oraz uchwyty do tablic i rozpoczęły służbę na liniach pospiesznych A, B i C na poczatku lipca 1991 roku.
W egzemplarzach, które trafiły do Poznania, wnętrze wykonane było w dwóch wersjach. Wozy: #1201, #1202, #1211, #1214, #1216, #1220, #1223, #1225, #1226, #1228 były w wersji podmiejskiej, turystycznej. Wszystkie 40 siedzeń umieszczonych było w czterech rzędach przodem do kierunku jazdy, na dodatkowym podwyższeniu ponad poziomem wąskiego środkowego przejścia. Pozostałe autobusy nie posiadały podwyższenia a część siedzeń (8 sztuk) ustawiona była tyłem. W wozach serii 73xx i 74xx zamontowano ponadto półki do umieszczenia podręcznego bagażu.
Szybko dały o sobie znać wady autobusów: brak otwieranych okien (nie licząc dwóch wywieczników dachowych), dwie pary drzwi oraz wąskie przejścia utrudniające wymianę pasażerów.
Początkowo wszystkie pojazdy posiadały oryginalne barwy holenderskiego przewoźnika: biały, żółty i szary. Jako pierwszy przemalowany został w 1995 roku w barwy MPK DAF MB200 #1204. Z czasem na autobusach zaczęły pojawiać się
również reklamy.
Od początku eksploatacji pojazdów założono, że nie będą one remontowane, a w przypadku poważniejszych awarii kasowane. Jak się później okazało, główną przyczyną kasacji były awarie skrzyń biegów. Wozy od #1205 do #1210
wyposażone były w automatyczne skrzynie biegów, natomiast pozostałe posiadały półautomatyczne skrzynie biegów.
Po dostawie niskopodłogowych autobusów MAN i Neoplan oraz zreorganizowaniu linii pospiesznych miejsce DAFów zajęły Neoplany N4009 i N4016. Od tego czasu DAFy jeździły na liniach dziennych i nocnych obsługiwanych przez zajezdnię A-1. Często można było je spotkać na liniach 65, 66, 67, 85, 89. Możliwość zobaczenia ich na dziennych liniach skończyła się w 2003 roku. Od tego czasu DAFy MB200 pojawiają się wyłącznie na liniach nocnych i dolewkach do linii dziennych.
Uroczyste pożegnanie autobusów DAF MB200 w Poznaniu odbyło się w nocy z 19/20.07.2008 roku.
Przejdź do fotorelacji i zobacz zdjęcia z tego wydarzenia.
Jednego z ostatnich DAFów (#1932) skasowano 17 lipca 2008 roku, a niektóre części przeznaczono na zapasowe (z zamiarem wykorzystania do remontu modelu historycznego). DAFa #1933 zezłomowano we wrześniu tego samego roku. W tym samym czasie autobus #1934 poddawany był remontowi, który miał przywrocić historyczne cechy i wygląd. Pierwszy raz po naprawie DAFa MB200 #1934 można było zobaczyć na Katarzynkach 2008. Ostatni w barwach poznańskiego przewoźnika DAF MB200 #1931 został zezłomowany na początku 2010 roku, po uprzednim wymontowaniu elementów zapasowych. Obecnie w Poznaniu pozostał już tylko jeden autobus DAF MB200 w historycznych barwach (#1222 ex. #1934).
W I połowie 2021 roku zakończyła się naprawa główna DAFa, którą wykonała firma Star San Duo ze Starachowic. Naprawa obejmowała m.in. regenerację kratownicy, wymianę porysowanych szyb, tapicerowanie siedzeń i wykonanie
nowej podłogi. Pojazd został wpisany do ewidencji ruchomych zabytków techniki i otrzymał żółte tablice rejestracyjne. Pierwszy raz, po dłuższej przerwie, został zaprezentowany 12 czerwca 2021 roku na liniach turystycznych 100
i 102.
Źródło: Krótka historia autobusów DAF MB200 w Poznaniu "Na żółto - od 17 lat"
Nr tab. od 1991 r. | Nr tab. po 2006 r. | Nr seryjny | Skrzynia biegów | Kasacja |
---|---|---|---|---|
1201 | - | 7301 | półautomatyczna | 2006 |
1202 | - | 7303 | półautomatyczna | 1998 |
1203 | - | 7472 | półautomatyczna | 1999 |
1204 | - | 7445 | półautomatyczna | 2002 |
1205 | - | 7574 | automatyczna | 1999 |
1206 | - | 7576 | automatyczna | 1996 |
1207 | - | 7568 | automatyczna | 1997 |
1208 | - | 7572 | automatyczna | 1998 |
1209 | - | 7563 | automatyczna | 1996 |
1210 | - | 7567 | automatyczna | 1996 |
1211 | 1931 | 7302 | półautomatyczna | 2010 |
1212 | - | 7477 | półautomatyczna | 1997 |
1213 | 1932 | 7475 | półautomatyczna | 2008 |
1214 | - | 7309 | półautomatyczna | b.d. |
1215 | - | 7476 | półautomatyczna | 1997 |
1216 | - | 7304 | półautomatyczna | 1997 |
1217 | - | 7443 | półautomatyczna | 2003 |
1218 | 1933 | 7446 | półautomatyczna | 2008 |
1219 | - | 7473 | półautomatyczna | 2005 |
1220 | - | 7307 | półautomatyczna | 1997 |
1221 | - | 7447 | półautomatyczna | 1999 |
1222 | 1934 | 7444 | półautomatyczna | - |
1223 | - | 7306 | półautomatyczna | 1997 |
1224 | - | 7435 | półautomatyczna | 1999 |
1225 | - | 7310 | półautomatyczna | 1996 |
1226 | - | 7305 | półautomatyczna | 2003 |
1227 | - | 7436 | półautomatyczna | 1999 |
1228 | - | 7308 | półautomatyczna | 2002 |
1229 | - | 7474 | półautomatyczna | 1996 |