Do EURO 2012 w Poznaniu mają powstać dwie nowe inwestycje tramwajowe - przedłużenie szybkiego tramwaju do Dworca Zachodniego oraz wydłużenie linii tramwajowej na Franowo. W dalszych planach miasto chce przedłużyć linie z Ogrodów do planowanego dworca autobusowego przy al. Polskiej. Dalsze plany zakładają powstanie nowych tras tramwajowych do stacji Poznań-Wschód, na osiedle Kopernika i Dębina, do Fabianowa oraz na Naramowice.
Najpierw Franowo i Dworzec Zachodni
Pod koniec stycznia 1997 roku po 15 latach budowy otwarto ponad sześciokilometrowy odcinek Poznańskiego Szybkiego Tramwaju (tzw. pestki), który połączył centrum z północną częścią miasta. W nieco krótszym czasie powstała trasa tramwajowa przez most św. Rocha od ulicy Podgórnej do skrzyżowania ulic Kórnickiej i Jana Pawła II. Budowa 2,5-kilometrowej trasy trwała cztery lata i kosztowała 103 miliony złotych, z czego 27 mln zł pochodziło ze środków Unii Europejskiej.
Do 2012 roku miasto przedłuży linię tramwajową z os. Lecha na Franowo wraz z wybudowaniem nowej zajezdni tramwajowej, która zlokalizowana będzie na tyłach centrum handlowego M1. Nowa trasa będzie częściowo poprowadzona w tunelu, a całość będzie liczyć 2,5 kilometra, 6 przystanków i pętle. Inwestycja, która ma być gotowa w pierwszym kwartale 2012 roku kosztować będzie 310 milionów złotych, z czego 108 mln zł pochodzić będzie z Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa wielkopolskiego.
Spółka Infrastruktura Euro Poznań 2012 podpisała już umowę na przedłużenie trasy pestki do Dworca Zachodniego i ulicy Głogowskiej. Inwestycja ma na celu przede wszystkim umożliwienie przesiadki z tramwaju na pociąg oraz skrócić czas przejazdu przez najbardziej obciążone węzły - most Teatralny, rondo Kaponiera i most Dworcowy. Inwestycja przyczyni się do zwiększenia płynności i przepustowości ruchu w rejonie przeciążonych węzłów tramwajowych. Na trasie liczącej 2 kilometry zlokalizowane zostaną dwa przystanki. Za Dworcem Zachodnim zlokalizowana zostanie też pętla tramwajowa, a trasa prowadzić będzie dalej do ulicy Głogowskiej.
Na Wschód tramwaje na EURO 2012 nie dojadą
Wiadomo już, że ze względu na ogólnoświatowy kryzys gospodarczy i cięcia finansowe w budżecie miasto nie przedłuży do 2012 roku trasy tramwajowej z pętli Zawady do stacji Poznań-Wschód. Trasa ta powstanie po Mistrzostwach Europy w Piłce Nożnej. Pewne jest jednak to, że inwestycja zostanie dofinansowana w kwocie 7 mln zł przez Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny na lata 2007-2013.
Nowa trasa przebiegnie pod wiaduktem kolejowym nad ulicą Zawady i dalej wzdłuż ulicy Głównej do ulicy św. Michała, gdzie następnie wytyczonym szlakiem prowadzić będzie w bezpośrednie pobliże stacji kolejowej Poznań-Wschód. Tam zlokalizowana będzie nowa pętla tramwajowa z przewidzianym dworcem autobusowym i parkingiem typu Park&Ride.
Inne artykuły:
Unia daje na tramwaje, czyli jedziemy na wschód
Tramwajem jednak pojedziemy na Wschód
Ratajczaka poczeka
Od lat mówi się o wybudowaniu linii tramwajowej wzdłuż ulicy Ratajczaka - od placu Wolności do Dworca PKS. Inwestycja miała powstać równocześnie z trasą przez most św. Rocha, jednak jej realizacja została odłożona. W tej chwili problemem są fundusze i niechęć mieszkańców, którzy obawiają się hałasu.
Trasa tramwajowa wzdłuż ulicy Ratajczaka znacznie skróciłaby czas dojazdu z Wildy do Centrum. Po wybudowaniu trasy tramwajowej z rynku Wildeckiego do placu Wolności zamiast 12 minut jechałyby w niecałe 5 minut. Podobnie jak w przypadku trasy wzdłuż ulicy Podgórnej także na Ratajczaka zastosowane zostałoby wyciszone torowisko w otulinie gumowej. Inwestycja umożliwiłaby zaoszczędzenie nawet 9 milionów złotych rocznie dzięki zmniejszeniu taboru na liniach nr 2 i 9.
Z Ogrodów do dworca
Na zlecenie poznańskiego magistratu wykonane zostało już studium wykonalności dla projektu inwestycyjnego "Przedłużenie trasy tramwajowej z pętli Ogrody do węzła Polska/Dąbrowskiego oraz budowa dworca przesiadkowego transportu publicznego wraz z parkingiem P+R". Inwestycja ta zakłada przedłużenie istniejącej linii tramwajowej z pętli Ogrody wzdłuż ulicy Dąbrowskiego do okolic skrzyżowania ulic Dąbrowskiego i Polskiej. Oprócz pętli tramwajowej wybudowany zostanie dworzec autobusowy dla linii miejskich nr 50, 61, 86, 95, a także komunikacji gminnej Tarnowo Podgórne i Rokietnica. Planowana inwestycja wiązać się będzie z odwodnieniem terenu przy alei Polskiej oraz koniecznością przebudowy kolektora sanitarnego Bogdanka, a także przedłużeniem ul. św. Wawrzyńca od ulicy Żeromskiego w kierunku Pułaskiego.
Inne artykuły:
Tramwaj i dworzec na al. Polskiej?
Naramowice też czekają
W studium rozwoju miasta ujęto tez budowę trasy tramwajowej wzdłuż ulic Garbary, Szelągowskiej i Naramowice. Intensywny rozwój osiedli mieszkaniowych przyczynił się do powstania ulicznych korków i trudnego dojazdu do centrum, szczególnie w porannych i popołudniowych godzinach.
W planach miasta jest już budowa ulicy Nowej Naramowickiej - dwujezdniowej arterii ze ścieżką rowerową, chodnikami wzdłuż obecnej ulicy Naramowickiej, która zaczynałaby się od skrzyżowania z ulicą Lechicką i prowadziłaby do torów kolejowych, gdzie powstałby tunel. Ulica Nowa Naramowicka liczyć ma ponad 2,5 kilometra, a jej koszt wyniósłby ponad 300 milionów złotych. W studium ujęta jest też budowa linii tramwajowej. Plany przewidują połączenie nowej trasy z istniejącą trasą od pętli Wilczak. Wtedy linia tramwajowa mogłaby zostać wydłużona z Winograd i Wilczaka na Naramowice. Tramwaj na Naramowice nie został jeszcze wpisany do Wieloletniego Planu Inwestycyjnego.
Inne artykuły:
Ulica Deweloperów
To tylko plany czy realna wizja?
W dalszych planach są jeszcze inne inwestycje: w ulicy Solnej i Grochowskiej, na osiedle Kopernika, do ulicy Falistej (z ronda Żegrze), a także przedłużenie linii tramwajowej z pętli Górczyn do Fabianowa oraz z pętli Dębiec na osiedle Dębina.
Źródło: Ludwiczak J., Tramwaj prze most Rocha i co dalej?, INWESTOR nr 12/2009, s.66-67