W 1990 roku firma ČKD-Tatra zaczęła tworzyć projekt tramwaju, którego efektem było zaprezentowanie niskopodłogowego prototypu w roku 1993. Tramwaje te zostały zakupione przez czeskie miasta Pragę i Brno, łącznie 8 sztuk - obecnie nieeksploatowane.
Model ten posiada podłogę obniżoną do 350 mm nad główkę szyny w ok. 63% całej swojej powierzchni. Jest pojazdem trójczłonowym, opartym na trzech wózkach, środkowym tocznym (przebudowane na hamujące) i skrajnych napędowych. Nad wózkami napędowymi podłoga znajduje się na wysokości ok. 950 mm. Wagon oparty jest na rozruchu tyrystorowym. Ma 46 lub 47 miejsc siedzących w zależności od producenta i ok. 260 miejsc stojących.
W 1996 roku konsorcjum ČKD FPS wygrało przetarg na dostarczenie do Poznania 10 wagonów, które zakupione zostały z myślą obsługi PST. W wyniku tej współpracy 5 wagonów wyprodukowano w Czechach pozostałe 5 zostało złożonych w
Poznaniu. Problemy czeskiego producenta spowodowały, że pierwsze wagony przybyły do Poznania zamiast w 1996 roku dopiero pomiędzy majem a wrześniem 1997 roku (numery #401-#405). Reszta, wyprodukowana w HCP-FPS dostarczona
została w 1998 roku.
W dniu 27 września 1997 roku na poznańskie tory wyjechał pierwszy wagon o numerze #402. Niestety jeszcze tego samego dnia uległ awarii.
Od samego początku eksploatacji liniowej w stolicy Wielkopolski były one bardzo awaryjne. Okazało się również, że tramwaj ten ma za szerokie pudło przez co ma problemy z mieszczeniem się na niektórych zakrętach. Początkowo miały problem z uzyskaniem homologacji, jednak MPK otrzymało ją warunkowo.
W Poznaniu wozy te jeździły początkowo tylko na linii 12. W 2007 roku pojawiły się na liniach 13 i 16, co spowodowane było remontem przy ul. Towarowej. Od 1 styczna 2010 roku zakazano wagonom Tatry poruszania się po trasie PST i przydzielono je na stałe do linii 13. Z czasem można było je spotkać również na liniach 1, 5, 6, 11, 18.
W 2010 roku Modertrans zakupił dwie Tatry z Pragi w celu przyspieszenia modernizacji poznańskich wagonów. Praski #9102 wykorzystano do remontu poznańskiej #405. Modernizacja objęła wygląd zewnętrzny jak i wnętrze pojazdu.
Z zewnątrz wagon dostał nowe malowanie a także elektroniczne tarcze wyświetlające numer, które zamontowano na dachu. Wnętrze również zostało odświeżone, zamontowano nowe siedzenia i kamery oraz wyposażono kabinę motorniczego
w klimatyzację. Najważniejsze zmiany zaszły "pod maską" wagonu. Tramwaj wyposażono w nowy układ elektryczny ENIKA ENI-ZNAP/RT6N1 (2 falowniki ENI-FT600/200RT6N1, przetwornica ENI-PT600/14TATRA), 4 asynchroniczne silniki prądu
przemiennego EMIT STDa280-4 (104kW) z funkcją odzyskiwania energii podczas hamowania oraz sterownik napędu ENI-SNT/RT6N1. Zastosowano również nowy układ hamulcowy. Tak zmodernizowany tramwaj nosi oznaczenie RT6 MF06AC -
więcej informacji. Ciekawostką jest fakt, że wagony po modernizacji można spotkać na PST na linii 12.
W 2013 roku Modertrans zakupił pozostałe dwie praskie Tatry. W następnym roku pojawiły się kolejne zmodernizowane wagony, m.in. #404, który został wyposażony w napęd firmy Siemens oraz #402 wyposażony w zmodyfikowaną
ENIKĘ.
Z dniem 9 stycznia 2015 roku zakończył służbę liniową ostatni niezmodernizowany wagon Tatra RT6N1 #409. Podjęta została również decyzja o modernizacji czterech dodatkowych wagonów, otrzymają one numery #411-#414.
W październiku Modertrans pozyskał kolejną Tatrę. Wagon #1804 pochodzi z Brna, gdzie od 1999 roku był odstawiony na zajezdni i stanowił źródło części dla pozostałych trzech jeżdżących RT6N1. Zdekompletowany tramwaj 26 października 2015 roku opuścił zajezdnię i udał się w drogę do Polski - zdjęcia z załadunku.
W styczniu 2018 roku Modertrans odkupił za ok. 1 mln koron czeskich netto od DP Brno dwa kolejne wagony #1801 i #1802, które 12 lutego wyruszyły do Biskupic - zdjęcia z załadunku. Ostatna z czterech Tatra RT6N1, które należały do Dopravní podnik města Brna, o numerze #1803 trafiła do Muzeum Techniki w Brnie.
Dnia 12 maja 2020 roku MPK Poznań ogłosiło przetarg na wykonanie modernizacji dwóch wagonów pochodzących z Brna. W czerwcu postępowanie unieważniono; jedyna złożona oferta przekraczała budżet zamawiającego. W sierpniu ponownie
rozpisany przetarg wygrała już firma Modertrans, która zobowiązała się za kwotę 6,15 mln zł brutto wyremontować dwie Tatra.
Na początku maja 2021 roku zadebiutowały zmodernizowane wagony RT6 MF06AC: #399 i #400.
Numer taborowy | VIN | Data debiutu | Linia |
#405 ex. #9102 DP Praha | 180144 | 06.11.2011 | 13/3 |
#404 ex. #9103 DP Praha | 180145 | 05.03.2014 | 13/8 |
#402 ex. #9101 DP Praha | 180143 | 09.04.2014 | 5/5 |
#401 ex. #9104 DP Praha | 180146 | 12.05.2014 | 5/5 |
#410 ex. #405 MPK Poznań | 180250 | 08.06.2014 | 13/6 |
#408 ex. #404 MPK Poznań | 180249 | 03.10.2014 | 12/1 |
#406 ex. #402 MPK Poznań | 180247 | 04.11.2014 | 1/? |
#407 ex. #401 MPK Poznań | 180246 | 09.12.2014 | 13/? |
#403 ex. #410 MPK Poznań | 19651 | 09.01.2015 | 12/6 |
#409 ex. #408 MPK Poznań | 19649 | 03.02.2015 | 1/7 |
#411 ex. #406 MPK Poznań | 19647 | 05.02.2016 | 13/3 |
#412 ex. #407 MPK Poznań | 19648 | 29.02.2016 | 13/? |
#413 ex. #403 MPK Poznań | 180248 | 30.03.2016 | 1/3 |
#414 ex. #409 MPK Poznań | 19650 | 29.04.2016 | 13/8 |
#399 ex. #1801 DP Brna | 180147 | 01.05.2021 | 1/4 |
#400 ex. #1802 DP Brno | 180148 | 06.05.2021 | 1/1 |